#DespertaprofesJ16 Grups Naturals

ELS GRUPS NATURALS
Joan Carles Seguí
Coordinador Pedagògic de l'Ins. Can Puig (Ribes).


Els Grups Naturals, tal i com es treballen a l'Ins. Can Puig, esdevenen una pràctica democràtica que proporciona una vivència a l'alumnat i que esdevé base de convivència i , en bona mesura, de treball.
Representen doncs:
Una perspectiva de treball que s’insereix en l’àmbit  cooperatiu i col·laboratiu.
Una cèl·lula afectivo-social.
L'eix vertebrador i estructurador del centre.
Un canal de participació democràtica.


Com es constitueixen:


Així que els alumnes entren al centre i un cop se'ls ha explicat que són els grups i quin paper tindran, els alumnes constitueixen lliurement grups de 3 a 5 membres. Evidentment solen estar informats abans d'arribar i la constitució de cada grup es basa en la coneixença i afectivitats entre l'alumnat.


Tanmateix sempre hi pot haver persones que per diversos motius poden trobar dificultats per a integrar-se en algun grup (per exemple algú que sigui nou en el poble).


Aquí el paper de l'equip de tutors, tot fent de mediadors amb els grups és important per a que tothom se senti acollit.


Un cop fet això els tutors es reuneixen i constitueixen els grups classe i utilitzen la informació prèvia de que disposen per procurar que les classes siguin heterogènies i equilibrades.


Funció dels grups:
Els grups naturals no són la única forma d'organització de la classe ni de les diferents metodologies que s'usen en l'esdeveniment quotidià. Qualsevol classe es pot desenvolupar individualment, en parelles, constituint uns altres grups de treball...


Tanmateix el grup natural és la forma d'organització per interlocutar amb el centre. D'altra banda la composició dels grups naturals pot variar al llarg de l'ESO, sempre amb l'autorització de les tutories.
Així, els grups naturals seran la base de discussió per a les avaluacions participatives, per a realitzar els crèdits de síntesi, per a algunes activitats de tutoria, organització de base per a les sortides, realització d'alguns treballs, etc.


Organització interna i amb la classe:
Cada temps, els grups naturals anomenen alguns càrrecs, en funció de les necessitats que les assemblees de classe defineixin.
Sempre però existeix una persona portaveu que assisteix a les juntes d'avaluació, i una d'interlocutora amb els professors i professores.        
Depenent del moment pot existir el responsable de matèria que recorda les tasques pendents o del material. O bé qualsevol altre responsabilitat (mediació, presa de postura davant situacions, etc).




Sobre l'avaluació:


En tot cas el grup haurà de preparar una acta d'avaluació a cada període i el portaveu l'haurà de transmetre a la junta d'avaluació. A més caldrà preparar una acta d'avaluació de classe que serà transmesa per la persona delegada de la classe.
Aquestes actes inclouen aspectes com:
Motivació, temps d’estudi, metodologies de les matèries, comunicació amb el professor/a, demandes a l’INS,…


Per a preparar aquestes reflexions complexes se sol fer reunió entre tutoria, portaveus i delegada.
En la Junta d'Avaluació del nivell els representants transmeten les conclusions i demandes a la
sessió on s’estableix el diàleg corresponent entre alumnat i professorat.
En el Claustre Trimestral d'avaluació el coordinador/a del nivell fa valoració del trimestre i transmet
les demandes i conclusions de l’alumnat.
En una sessió de tutoria posterior es dóna resposta raonada de demandes i suggeriments i s'informa
de les valoracions aparegudes.


Valoració:


L'organització en grups naturals és una pràctica democràtica, i l'organització del centre i les
activitats en surt en general beneficiada. En realitat el centre proporciona una vivència democràtica
a tot l'alumnat. Aquesta forma de fer és perquè hom considera la pràctica democràtica una part
essencial del curriculum.


Ara bé, com tots els processos d'aprenentatge globals planteja algunes dificultats. Així doncs,
afloren alguns conflictes, es produeixen alguns handicaps emocionals, etc.


El fet és que sense pràctica democràtica els conflictes s'amaguen, i que no afloreixin no vol dir que
no hi siguin. Al contrari, proporcionant eines organitzatives es poden gestionar tot solucionant-los, i
en el pitjor dels casos, aprenent a viure amb el conflicte.


Un dels valors de la democràcia és que tothom es pot fer conscient del seu dret i tothom té dret a ser

escoltat i tingut en compte.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Ressenya: Educar per al col·lapse, de Jordi Marín i Monfort

11F, Dia Internacional de la Dona i la Nena a la Ciència 2021