#DespertaprofesJ16 Escenaris on s’esdeven aprenentatges
Escola Riera de Ribes
Escenaris on s’esdeven aprenentatges
Escenaris on s’esdeven aprenentatges
La
velocitat amb què s’esdevenen els canvis científics i tecnològics és
una de les característiques d’aquest segle XXI. Canvis que es perceben
especialment accelerats en les formes de comunicació, les quals canvien
de soca-rel la nostra manera de situar-nos en el món i de rebot les
maneres d’aprendre. No hi ha cap raó per pensar que si el món canvia
l’escola ha de preservar la institució i seguir creient que el mestre és
qui ho sap tot i l’alumne el que calla i aprèn. El “sempre s’ha fet
així” cau pel seu propi pes. El repte de l’escola és situar l’infant en
l’epicentre d’aquests nous escenaris per tal d’aprendre d’allò i amb
allò que cada dia passa al món. Fent una mica d’atenció es descobreix
que al voltant del món que viuen els infants passen moltes coses:
fenòmens que no es comprenen, qüestions en la relació amb les altres,
contrarietats en els acords socials, etc. És en aquests escenaris que
l’escola ha d’ensenyar els infants a analitzar i comprendre què passa i
donar elements per posicionar-s’hi de manera crítica.
D’altra
banda mai s’ha tingut tanta consciència com ara que tots, absolutament
tots som diferents. A l’escola veiem ritmes, moments, necessitats i
interessos d’aprenentatge tan diferents com alumnes hi ha, de forma que
els processos d’aprenentatge i la manera de viure’ls són tots diversos.
El nostre repte és dissenyar escenaris on tots i cada un dels alumnes
puguin desenvolupar la seva acció per aprendre amb els altres i
sentir-s’hi bé.
Aules i escoles sense fronteres
Donar
resposta a les situacions que es troben els infants mentre s’estan
arrelant a aquest món i a la diversitat de necessitats que planteja cada
un d’ells ha caracteritzat sempre l’escola Riera de Ribes. Mitjançant
la formació constant, el debat i la reflexió hem anat canviant i
removent tots els escenaris possibles sense perdre mai de vista que com a
institució escolar tenim el compromís social de dur a terme un
currículum. En aquest moments la resposta es concreta fent propostes de
treball que diversifiquen les situacions, els llocs, els grups i els
adults de referència de tot el que passa a l’escola. Fem propostes als
alumnes que impliquin replantejar-se la relació amb els altres i
posicionar-se en la relació amb un mateix, amb els companys i amb els
sabers.
El
resultat més visible dels últims canvis és que l’escola ha trencat els
murs de les aules, tant en el sentit d’agrupar infants de diferents
edats i de diferents nivells per dur a terme les activitats, com en el
d’establir adults de referència diferents segons l’empresa que es
proposen, com en el trencament del horaris inflexibles de pati. Però
també hem trencat murs més invisibles i més difícils de sobrepassar: com
es generen motius per aprendre més enllà del material escolar? com es
fomenten ments curioses que trenquen la quietud de les aules? quines són
les bones preguntes que acaben amb les respostes úniques i generen la
formació dels punts de vista? com es fomenta l’autonomia i es trenca la
dependència de l’adult per garantir l’aprenentatge? Com es garanteix
la comunicació en totes les direccions? com es comparteix la
responsabilitat perquè cadascú faci el màxim?
Qualsevol
canvi a l’escola implica moviments en la cultura de la comunitat
escolar i en el nostre cas també s’hi troben implicades les famílies.
Ens agrada la metàfora del formiguer per adonar-nos que tots els
subjectes que configuren l’escola tenen un paper en l’aprenentatge dels
nostres nens i nenes. Volem que tothom se senti valorat pel que és, pel
que sap i pel que fa. No es penalitza ningú pel que un no sap i es
potencia que tothom se senti ben acollit per participar i créixer en la
comunitat, recordant una vegada més que tots som diferents i que
justament aquesta és la gran riquesa que tenim per aprendre a viure en
un món permanentment canviant.
La
frontera que representa simbòlicament i físicament la porta de l’escola
no la considerem més com a límit infranquejable, sinó com allò que
voldríem que fossin totes les fronteres, zones d’intercanvi. En el
nostre cas d’intercanvi i de col·laboració per construir xarxes de
relacions i aprenentatges entre el dins i el fora de l’escola.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada