#DespertaprofesJ16 Taller d'interculturalitat
Text treballat en el taller d’inter-culturalitat coordinat per Agnès Sala i Hòsnia Atsailali.
DECÀLEG PER A UNA EDUCACIÓ INTERCULTURAL
Francesc Carbonell i Paris
L'autor proposa articular una educació cívica, intercultural i antiracista a partir de
deu normes que fomenten el respecte per les persones, la construcció d'identitats
responsables i uns aprenentatges significatius per a tot l'alumnat. L'escola pot
contribuir també a que esdeveniments com els d'El Ejido no es repeteixin.
Va ser el dia tercer del segon mes del novè any després de la promulgació de la
LOGSE, quan ella va tenir aquell somni extraordinari ...
En veritat, en veritat us dic que eren temps de gran confusió. Habitaven en les
aules tota mena de gent i races, i s’hi oïen totes les llengües. I mentre uns
deien que era una benedicció del cel, altres que era una enorme desgràcia. I
mentre aquí es manava repartir aquesta riquesa i distribuir-la per tots els centres, allà
es prohibia fer-ho. De manera que mentre aquesta (la pública) tenia setanta vegades set,
l'altra (la concertada) escassament arribava a la dotzena. Síndics, consellers i regidors
mostraven els seus desacords i convocaven sanedrines, concilis i comissions assessores
que redactaven sengles informes. No és que no hi hagués normes establertes, sinó que,
semblava, de poc servien, o malament s'interpretaven, o s'havien oblidat les antigues lleis:
"No maltractis a l'estranger, ni l’oprimeixis" (Èxode, 22, 20); "Tots els éssers
humans neixen lliures i iguals en dignitat i drets "(Declaració Universal dels
Drets Humans, art. 1); "Correspon als poders públics promoure les
condicions perquè la llibertat i la igualtat dels individus sigui real i efectiva "
(Constitució Espanyola, art. 9.2), etc. Potser per tot això, a causa d'aquesta gran
confusió i algaravia (vegeu el sentit etimològic d'aquest últim terme), el dia
tercer del segon mes del novè any després de la promulgació de la LOGSE va ser
quan ella va tenir aquell somni extraordinari.
Un somni en colors i gran resolució
I en el seu somni no apareixien trons ni llamps, ni un dens núvol sobre la
muntanya del Sinaí, ni un so molt fort de trompetes. I ni tan sols un esbarzer
ardent li va dirigir la paraula. Va somiar -això sí, en colors i amb gran resolució i nitidesa - que
posava en marxa l'ordinador i el mòdem extern i que rebia el següent text
per correu electrònic:
I. Educarás en la convicció de la igualtat humana i contra tot tipus d’exclusió.
El problema educatiu que planteja el racisme i l'exclusió social no
resideix (ni única ni principalment) en com augmentar la tolerància
davant la diversitat cultural, sinó en com deixar d'utilitzar aquesta
diversitat com a pretext per a (i legitimació de) l'exclusió social. Per
tant, l'objectiu irrenunciable i definitori de l'educació intercultural
no ha de ser el respecte a la
diversitat
o el culte a la tolerància, sinó la convicció que som més iguals que
diferents, amb totes les conseqüències que d'aquest principi se'n
deriven. I això suposa un gran repte educatiu, ja que si la diversitat
és tan evident que només cal apropar-se a ella amb curiositat i respecte
per descobrir-la, la igualtat no ho és tant,sinó que és el fruit d'un
convenciment moral; i educar en aquest convenciment i els valors i
actituds que a ell van associats és una tasca molt més difícil.
Una tasca que, d'altra banda, perquè pugui realitzar-se en les aules ha de començar
fora d'elles. I en aquest sentit:
És
cert que la resolució dels problemes de racisme i de convivència social
és una responsabilitat educativa, però no exclusivament, i molt menys
estrictament escolar. Primer de tot, els que tenen el poder econòmic i
polític han de voler i han de fer possible que es pugui educar
ciutadanes i ciutadans lliures, dignes, crítics i solidaris. A més,
aquesta voluntat ha de poder visualitzar-se en les seves actuacions i en
els seus pressupostos econòmics, i no només escoltar-se en els seus
discursos. Si no es posen les voluntats i els mitjans necessaris, no és
lícit seguir responsabilitzant dels problemes de convivència social als
centres educatius.
A
més, és urgent el llançament de campanyes impactants en els mitjans de
major audiència per canviar-les actituds poc cíviques dominants. Cal
convèncer tothom que la ciutadania consisteix a estar disposat a posar
els interessos de la comunitat per davant dels personals quan això sigui
necessari i possible, i que a més, l'exercici d'aquesta ciutadania és
indispensable si volem mantenir la pau social i el benestar. S'ha
d'explicar de forma inequívoca i contundent la conveniència i la
necessitat de les discriminacions positives (mentre persisteixin les
negatives, que són les que cal eliminar) per aconseguir una societat
justa amb veritables oportunitats per a la igualtat.
II. Respectaràs a totes les persones, però no necessàriament tots els seus costums o les seves actuacions.
Qualsevol
proposta d'educació intercultural ha de definir de manera unívoca i
explícita què entén per integració. I no s'ha de cometre l'error de
prendre la part pel tot, com sol succeir, quan aquesta integració es
refereix únicament i exlusivament als aspectes culturals i no es tenen
en compte les interaccions entre les dimensions cultural, política,
econòmica i social.
La
integració dels immigrants extracomunitaris i dels grups minoritaris es
confon massa sovint amb la seva obligació d'adaptar-se. Però aquesta
adaptació no l'han de fer només aquests grups; tots ens hem d'adaptar a
aquesta nova situació, i els del grup majoritari tenim a més
l'obligació de crear les condicions que possibilitin aquesta adaptació,
ja que som els que tenim el poder.
L'adaptació
és necessària, però no ha de suposar la submissió incondicional dels
més febles. Aquesta confusió entre integració igual a submissió està
molt generalitzada, i influeix poderosament en la construcció de la
ideologia i de les actituds i valors que es transmeten a les escoles. No
hi pot haver integració social sense respecte mutu.
La
integració s'ha de guanyar dia a dia, amb l'exercici, per part de tots,
de la solidaritat i la voluntat de negociació, lluitant contra tota
forma d'exclusió i a favor d'una veritable igualtat d'oportunitats i de
drets cívics i polítics. Es tracta d'una forma d'alliberament
col·lectiva dels mecanismes d'exclusió vigents que ens implica a tots,
excloents i exclosos, en el sentit que posa de manifest la coneguda
sentència: "Mentre hi hagi un sol esclau, ningú pot sentir-se lliure".
Es
tracta, doncs, de crear conjuntament un nou espai social, ara encara
inexistent, que estarà regit per unes noves normes nascudes de la
negociació i de la creativitat conjunta. Integració, creativitat i
negociació són conceptes inseparables.
L'ensenyament-aprenentatge
d'aquesta convivència, d'aquesta negociació, d'aquesta creativitat ha
de ser el corpus fonamental de l'educació cívica intercultural i
antiracista.
III. No confondràs la interculturalitat amb el folklorisme.
El
respecte a les persones i l'educació intercultural i antiracista no s’
haurien de considerar incompatibles amb una educació crítica respecte a
les manifestacions culturals, els costums o les tradicions tant pròpies
(començant per aquestes últimes) com alienes. No s'han de valorar mai
els productes culturals per sobre dels seus productors. I si és cert
que cal fer visible l'acceptació i el respecte a l'altre, a la seva
llibertat i a molts dels seus costums i conviccions, s'hauria de fer
tenint en compte més el que ens fa semblants que allò que ens
distingeix. I hauríem de perseverar en la manifestació d'aquest
reconeixement, posant com a únic límit a aquesta actitud d'obertura i
diàleg les agressions a les persones i a les normes fonamentals de
convivència, que caldrà fer prevaler i acatar per part de tots mentre no
hi n’hagi altres de noves. Perquè el compromís intercultural, si és
sincer, obliga també a estar disposats a revisar-les i renegociar si
cal, en funció del nou context multicultural. Potser no s'ho proposa,
però aquella pedagogia intercultural que es construeix només amb
lluentons, musiquetes, exotisme, farbalans i cuscús contribueix
decididament a amagar, a emmascarar, el conjunt de relacions
conflictives, reals, de poder i marginació, de dominació i de submissió
existents entre els membres del grup majoritari i els de les minories.
Així,
la gestió d'aquests conflictes no s'aborda, sinó que se substitueix per
un simulacre de relacions interculturals, consistent en el millor dels
casos en un intercanvi d'elements folklòrics descontextualitzats,
momificats, buits de referents i de sentit, incapaç de construir la
desitjada integració social, quan no suposa un obstacle per a ella
mateixa.
Però
no s'ha de deduir dels punts anteriors una negativa a l'ensenyament de
les llengües i cultures d'origen. És urgent donar a la llengua àrab, per
exemple, un tractament normalitzat en els currículums escolars. Cal
introduir l'àrab en els centres educatius no només, com es fa en
ocasions -de manera una mica humiliant-, en horari extraescolar, sinó en
el currículum ordinari, com una primera o segona llengua estrangera,
amb crèdits variables específics per a l'Educació Secundària, i brindar
facilitats als alumnes que dominen aquesta llengua perquè puguin obtenir
la titulació adequada a les escoles oficials d'idiomes.
Com
podem seguir malgastant aquest capital cultural i aquesta magnífica
ocasió de millorar la significativitat dels nostres currículums per a
aquests alumnes? I encara que només fora des del punt de vista legal:
com pot mantenir-se la dilació actual a la aplicació de convenis
internacionals
que ens obliguen a facilitar els aprenentatges de les llengües maternes
dels alumnes immigrats?
IV. Facilitaràs una construcció identitària lliure i responsable.
Tot
i que encara hi ha qui s'entesti a creure que hi ha una sola manera de
ser, per exemple, un bon català, i que l'objectiu del sistema educatiu
és aconseguir-ho, aquests sensacionalismes són cada vegada més
anacrònics. Hauria de deixar de definir-se al bon català pel fet
d'assolir nivells d'excel·lència en aquells continguts culturals que el
diferencien dels no catalans. En tot cas, serà un bon català aquell que
aconsegueix l'excel·lència en els valors transculturals que el fan
semblant a qualsevol altre ésser humà. Així, el millor català serà el
català més cívic, més solidari, més just i generós ... d'entre tots
aquells que ètnicament s'autodefineixen com a catalans. Aquí i ara, el
fet de ser un bon català hauria de ser compatible amb el de ser musulmà,
haver nascut a Argentina, no ser nacionalista o, fins i tot
(sacrilegi!), amb no parlar català. Si del que es tracta és d'aconseguir
la integració social, cap d'ells hauria de ser considerat per aquestes
circumstàncies un català de segona classe. Certament, segons com es
dugui a terme l'ensenyament de les llengües i cultures d'origen, estarem
fent el joc, sense proposar-nos-, al racisme diferencialista. Però, en
el fons, aquest risc no depèn tant del que s'ensenya, sinó de la manera
en què s'ensenya i de per què s'ensenya. Creiem que l'ensenyament de les
llengües i cultures maternes s'ha de dur a terme per millorar
l'autoestima dels alumnes, la seva motivació i la significativitat de la
seva escolarització, per buscar punts de contacte entre l'univers i la
cultura familiar i l'escolar ... I no per cap redentorisme o
essencialisme identitari. Les llengües i les cultures han d'estar sempre
al servei de les necessitats de les persones, i no a l'inrevés.
Un
altre dels objectius de l'educació intercultural ha de ser, doncs, el
facilitar a tots els alumnes les eines més adequades i l'acompanyament
personalitzat necessari per realitzar una construcció identitària
crítica, lliure i responsable, que prolongarà al llarg de tota la seva
vida.
V. Prendràs els aprenentatges com a mitjans al servei dels fins educatiu.
Sovint oblidem que l'objectiu irrenunciable del període d'escolarització obligatòria és el de formar ciutadans. Un cicle d'ensenyament obligatori no pot exigir nivells mínims iguals per a tothom, ja que la diversitat de capacitats de cadascun dels alumnes no ho permet. És desitjable que s'arribi al màxim nivell possible, però sempre a partir de les potencialitats individuals.
Però
si les capacitats dels alumnes i les alumnes són diferents, diferents i
desiguals, no s'ha d'oblidar que la seva condició de futurs ciutadans i
ciutadanes és igual per a tots, i tots han de rebre l'educació
necessària perquè aquesta igualtat sigui possible i es pugui exercir
plenament, la qual cosa inclou, naturalment, un domini bàsic de les
eines de comunicació i de relació amb els altres.
Per
tot això, i des del convenciment que l'educació obligatòria ha de ser,
abans de res, una escola de ciutadania, és pel que afirmem que els
processos i activitats d'ensenyament-aprenentatge no han de constituir
mai, en l'educació pública obligatòria, fins en si mateixos, sinó
mitjans al servei dels fins educatius i socialitzadors. Però perquè
aquesta revolució copernicana sigui possible és indispensable que es
realitzi en tots els nivells educatius obligatoris, i de manera especial
en les proves d'accés als estudis postobligatoris.
VI.
T'esforçaràs perquè totes les activitats d'aprenentatge siguin
significatives per tots, especialment per als alumnes dels grups
minoritaris.
Amb
la Reforma educativa ens hem habituat, almenys en teoria, a
preocupar-nos d'aspectes com la comprensivitat, la zona de
desenvolupament pròxim de nostres alumnes, o la significativitat de
l'escolarització i dels aprenentatges. Però, a la vista del seu ús, dóna
la impressió que aquests conceptes només són aplicables als alumnes i
alumnes autòctons. Ens ho preguntem quina és la zona de desenvolupament
d'un nen marroquí que acaba d'arribar de Nador al nostre centre?
O si és significatiu per a aquell alumne gitano, el nostre currículum de Ciències Socials?
Sabem
que els aprenentatges resulten molt deficients, o ni tan sols es
realitzen, si el clima en el qual es duen a terme no és facilitador dels
mateixos; si l'alumne no es sent reconegut i acceptat en la seva
diversitat; si la seva pertinença ètnica, cultural i religiosa la viu de
manera vergonyant; si percep clarament expectatives desfavorables en
relació al seu èxit escolar per part dels professors; si no aconsegueix
relacionar aquests aprenentatges amb vincles socio-afectius que li
permetin valorar-se en sentir-se valorat al seu torn, etc.
Quin
interès, quina significativitat pot tenir per a un alumne marroquí,
per exemple, aprendre català si per a això se’ l separa dels seus
companys catalans, se ‘l tanca pràcticament tota la jornada escolar en
una aula només amb altres nens i nenes marroquins, amb un professor que
no entén la seva llengua. I més si, pel seu compte, està desenvolupant
paral·lelament al carrer una competència comunicativa en castellà per
desenvolupar-se en la seva vida quotidiana? No seria molt millor que
compartís el màxim nombre possible d'hores de classe amb alumnes
catalanoparlants perquè aquest aprenentatge fos una mica més
significatiu (i necessari) per a ell?
VII. No cauràs en la temptació de les agrupacions homogènies d'alumnes.
En
alguns centres, molt més en Secundària que a Primària, es reparteix als
alumnes dels grups paral·lels d'un mateix curs en funció de criteris
d’homogeneïtzació (rendiment escolar, comportament ...). Les raons per
fer-ho solen ser que així els professors poden donar més còmodament les
seves classes, sense interferències dels alumnes menys dòcils o menys
brillants, per pujar al màxim possible el nivell de coneixements dels
alumnes millors. En ocasions, la pressió de la selectivitat en els
estudis posteriors serveix de coartada per aquestes pràctiques.
La
literatura pedagògica desborda d'experiències en què es dóna compte de
com els grups homogenis empitjoren significativament el rendiment dels
alumnes dels grups menys dotats o amb més dificultats, augmentant a més
l'agressivitat i la conflictivitat en els centres. Per això haurien de
penalitzar més contundentment aquests hàbits que atempten directament
contra la igualtat d'oportunitats, facilitant al mateix temps els
recursos i estratègies necessaris per no haver de recórrer a ells.
Un
altre encapsulament que s'ha d'evitar a tota costa és el que s'ha
anomenat "Concentracions artificials". És a dir: la concentració en un
centre educatiu d’alumnes de grups culturalment minoritaris, en una
proporció molt més gran a la dels residents d'aquests mateixos grups al
barri o a la zona de matriculació d’aquell centre. Aquest fenomen es
produeix en unes escoles determinades, gairebé sempre a causa de la
fugida cap a la privada concertada dels fills de les famílies autòctones
residents a la zona. Es tracta de processos de guetització que alguns
municipis han intentat solucionar repartint als nens dels grups
minoritaris per les diferents escoles de la ciutat.
Creiem
que, en aquesta ocasió, amb el procediment de repartir els nens i nenes
dels grups minoritaris s'ha confós una vegada més el símptoma amb la
malaltia. El problema no és la concentració d'uns nens determinats. Això
no és més que la manifestació d'altres problemes. Si alguna cosa cal
repartir millor són els recursos. I en tot cas, abans de repartir als
alumnes dels grups minoritaris haurien resituar aquells del grup
majoritari que no estan on haurien d'estar. El pretès dret dels pares a
triar el centre educatiu dels seus fills és una fal·làcia sense cap
fonament legal. Existeix, certament, el dret dels pares a triar una
educació diferent de la que ofereix l'escola pública, però no a triar
entre diferents centres finançats amb fons públics.
VIII. No col·laboraràs en la creació ni en la consolidació de serveis ètnics.
Des
de fa un temps, més per iniciativa de les administracions que dels
propis interessats, tot s'ha de dir, ha començat a aparèixer a
l'escenari del treball socioeducatiu la figura del mediador cultural.
Convé
analitzar el concepte d'integració (o de submissió) implícit en el
discurs de les administracions que promouen i contracten aquests
serveis. valorar la seva conveniència i idoneïtat per promoure aquella
integració basada en el respecte, la igualtat i el rebuig de qualsevol
tipus d'exclusió. Ens hem de preguntar: Per què i per a què es
necessiten realment aquests mediadors? ¿Al servei de qui estan realment?
Qui els necessita? Com es trien, qui ho fa i amb quins criteris?
Faciliten
o dificulten, a mig termini, la relació directa servei-usuari? Com
afecta aquesta figura a les relacions internes i els equilibris de poder
en el grup minoritari? ...
Hi
ha altres alternatives a la figura del mediador cultural, que hauria
d'exercir la seva funció sempre com un últim recurs, quan no existissin
altres solucions més espontànies (familiars, amics, veïns que
solidàriament s'ofereixen per servir de traductors, líders associatius
dels grups minoritaris, etc.). A més, molt sovint els mateixos
interessats prefereixen optar per aquestes solucions per raons de
respecte a la pròpia intimitat. No cal sucumbir al recurs aparentment
fàcil dels mediadors, ni a la creació d'altres serveis ètnics. Si tots
som iguals, tots hem de poder tenir accés directe als serveis públics,
sense intermediaris. A més d'acceptar als líders democràtics dels seus
col·lectius i associacions, cal promoure, tant a nivell de recursos com
de normativa, que els membres de les comunitats minoritàries formin part
dels equips de treball social i dels claustres escolars. Potser en un
primer moment mitjançant la creació de la figura de l’educador auxiliar,
però avançant cap a la qualificació i la professionalització de membres
de les diferents minories, facilitant la convalidació d'estudis
realitzats en altres països.
Segons
la sociolingüística, perquè es produeixi un context d'aprenentatge
d’immersió lingüística és indispensable que el professor comprengui la
llengua materna dels alumnes. Si no és així, el context d'aprenentatge
és de submersió lingüística, d’efectes sociolingüístics molt
indesitjables. Des de petits i al llarg de tota la escolarització
obligatòria s'aconseguiria així també una cosa molt important: que els
nens vegin en les escoles, a les aules, adults, models de conducta i
professors de seus grups ètnics i culturals. Això no solament
representaria un benefici directe en la construcció de la seva
autoestima i la seva socialització, sinó que es facilitaria la resolució
dels problemes i mancances actuals, ques’ intenten resoldre
artificialment a través de mediadors.
IX. Evitaràs els judicis temeraris sobre les famílies dels alumnes.
És
difícilment tolerable per a un mestre o per un treballador social
l'angoixa derivada d'haver de treballar amb membres d'un col·lectiu del
qual es desconeix gairebé tot. A partir de rumors i de generalitzacions,
o partir de conclusions i interpretacions errònies de determinats
comportaments dels membres d'aquests grups (errònies per precipitades,
esbiaixades i etnocèntriques, per estar realitzades sota l’influx dels
estereotips socials sobre aquests grups), el mestre o el treballador
social es munta sovint la pel·lícula sobre com són, què pensen i quines
són les raons dels comportaments estranys d'aquests desconeguts.
Els
teòrics de la comunicació intercultural ens adverteixen, a més, de
l’extraordinària força d'aquestes hipòtesis espúries, que s'enquisten de
manera inamovible en els nostres sistemes cognitius i valoratius, de
manera que no es qüestiona la seva validesa, encara que la realitat ens
vagi presentant a posteriori una i altra vegada casos concrets que no
concorden amb aquella hipòtesi. Una vegada i una altra aquests casos
concrets són percebuts i valorats com a excepcions que confirmen la
regla.
Per
l'educador intercultural és sempre preferible -encara més incómode- que
assumeixi la seva ignorància. És més fàcil aprendre desconstruir
aprenentatges anteriors per poder aprendre de nou. És molt convenient
que els educadors i educadores s’informin, per exemple, sobre el
concepte de l'espai i del temps en altres cultures, sobre el concepte de
l'honor i tantes altres coses. Sens dubte això, els permetrà entendre
el per què d'alguns comportaments de les famílies dels seus alumnes que
fins ara o no comprenien o interpretaven erròniament. Però els serà de
molta més utilitat encara contrastar el que s'aprèn en els llibres amb
el seu contacte amb la realitat, baixar de la seva torre pedagògica
d'ivori i passejar algun dia per entre els carrers en què resideixen els
seus alumnes, prendre un cafè en un dels bars que freqüenten els seus
pares, entrar en conversa informal amb ells, acceptar fins i tot la
invitació d'algú a visitar el casa seva ... I, per sobre de tot, no
s'hauria d'oblidar mai, mai, que la diversitat intragrupal pot ser més
accentuada i significativa que la diversitat intergrupal.
X.
Reconeixeràs la teva ignorància, els teus prejudicis i els teus
estereotips, i la necessitat d'una formació permanent específica.
Per
les raons exposades en el punt anterior, no ha d'estranyar que ens
sembli indispensable que, abans d'iniciar un projecte d'educació cívica
intercultural i antiracista en un centre educatiu (o simultàniament), la
major part dels membres del claustre reflexionin (si és possible
col·lectivament) sobre quatre condicions prèvies sense les quals no es
pot parlar pròpiament d'educació intercultural:
La primera
es refereix a la necessitat de prendre consciència i reconèixer
probablement l'existència, també en nosaltres mateixos, d'actituds
excloents i discriminatòries injustificables pel que fa als membres de
determinats col·lectius.
La segona
seria adonar-se de la transcendència d'aquestes actituds excloents i
segregadores en la producció, el manteniment i la reproducció de les
injustes estructures d'estratificació social vigents.
La tercera
consisteix a identificar els supòsits, mecanismes i processos
mitjançant els quals es pretén explicar, justificar i legitimar aquelles
actituds excloents i desigualtats socials precisament
sobre la base de la diversitat cultural, fent, en definitiva, als
marginats responsables de la seva marginació pel fet d’obstinar-se, amb
insòlita i incomprensible tossuderia, en continuar pertanyent a cultures
desadaptades, predemocràtiques, descontextualitzades, etc.
I, finalment,
esforçar-nos per canviar aquelles actituds generadores (o còmplices)
dels processos d'exclusió per actituds de compromís i implicació
personal, mitjançant el reconeixement quotidià de la igualtat de fet i
de dret de tots els éssers humans, capaç de trencar les injustes
estratificacions socials actuals que condemnen a la misèria, ja abans de
néixer, a la major part de molts dels nostres conciutadans, i intentant
una tasca gens fàcil: millorar dia a dia la coherència entre les
nostres conviccions i les nostres actuacions. Aquesta formació permanent
ha de facilitar, certament, informació sobre les característiques
culturals d'aquests col·lectius minoritaris, sobre estratègies
didàctiques i recursos educatius. Però perquè una educació cívica,
intercultural i antiracista sigui possible és indispensable que molts
educadors estiguin disposats a entrar en un procés de formació i potser
també de transformació personal, per augmentar així el nombre dels que
ja porten temps lluitant (de vegades en solitari, sense mitjans i sense
cap reconeixement) a favor de la diversitat i contra tot tipus de
racisme, segregació o legitimació de la injustícia.
I va despertar.
Es
va despertar, just en aquell moment i amb un cert sobresalt. El somni
havia estat tan víu que no semblava un somni, i tan intens que no va
sentir el despertador. amb el risc d'arribar tard a l'institut, va
prendre la seva dutxa a tota velocitat, es va vestir i va renunciar al
maquillatge i al cafè de cada dia. Estava recollint precipitadament les
fitxes de català que havia preparat la nit anterior per als seus alumnes
marroquins quan es va adonar: allí, a la safata de sortida de la
impressora, hi havia uns folis encapçalatsamb aquest títol: Decàleg per
a una educació cívica intercultural emancipadora.
Francesc Carbonell i Paris
Mestre i pedagog
Quaderns de Pedagogia
font:
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada