#DebatEducacióPública Intervenció Fila 0 Bloc 1 L'educació pública com a eina de transformació social

El Grup Despertaprofes neix per a potenciar el funcionament democràtic a l'aula i en els centres i
l'equitat.

Per tant per nosaltres, les innovacions seran més o menys vàlides en funció d'aquests dos principis.
Hem observat que en els darrers temps, els alumnes decideixen conjuntament cada cop menys
coses.

Sovint les tutories no són assembleàries i no serveixen per aprendre a auto-organitzar-se, sinó per a
implantar programes amb continguts transversals. I que el concepte de competència no és universal,
així, de fet ha augmentat la preocupació de transmissió d'alguns continguts (matemàtica, anglès, ús
de les TIC..), mentre que la construcció científica, la creativitat i el fet de compartir veuen
mermades les seves possibilitats.

Posarem un exemple:
Durant tota l'ESO, (en el treball de recerca de 4t.) només hi ha un moment en que els alumnes es
poden agrupar, decidir un tema d'investigació o creació, i intervenir en la seva planificació.
Especifiquem (en algun institut, fins i tot, aquest treball és individual).
Només hem detectat un institut en el que els alumnes poden treballar així en el treball de síntesi de
cada curs.

Tot i això, els treballs d'investigació més propera, els treballs de camp, estan desapareixent. Diuen
que ja es troba la informació a internet.
Tanmateix l'ús de les TIC acaba sent un substitut del llibre de text (i com a molt un substitut d'una
biblioteca).

Aquestes innovacions no estan ajudant a comprendre les limitacions i possibilitats de la creativitat i
del mètode científic. L'alumnat surt de l'ESO sense saber formular una hipòtesi de forma correcta.
Cal que en el nostre temps d'aprenentatge recuperem espais d'observació directa, de construcció
científica i de creativitat compartida.

Sinó acabarem per donar per bo qualsevol text que ens arribi a través d'un llibre o un ordinador.
Haurem substituït la fe en la Bíblia, per la fe en els llibres de tall científic.

Un darrer comentari: En un llibre de text d'economia que hem localitzat [1], s'hi diu que cal obrir-se un
pla de pensions com abans millor.[2][3][4]

[1] http://www.mheducation.es/la-economia-4-eso-libro-alumno
[2] http://www.eldiario.es/sociedad/pensiones-secundaria-economia-liberalismo_0_620488909.html
[3] http://cadenaser.com/programa/2017/03/10/la_ventana/1489161344_441671.html
[4] http://www.teinteresa.es/Economikon/Economia-liberal-adquirir-pensiones-critica_0_1754225052.html

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Ressenya: Educar per al col·lapse, de Jordi Marín i Monfort

Sobre els horaris escolars

Despertaprofes presenta: Educar per al col·lapse